Je hebt je idee ontwikkeld naar een product of dienst, en nu ga je het verkopen!
Heb je al (goed) nagedacht over de concurrentie? En wat zijn je USP’s?
Jouw idee is het beste van allemaal! Iedereen is de doelgroep, want al je vrienden en kennissen vinden het geweldig, toch? Helaas werkt het zo niet. Je hebt jouw product of dienst zo goed mogelijk vormgegeven en gemaakt uit eigen idee of opvattingen van wie jouw doelgroep zou moeten zijn. Feedback komt wanneer je product gebruikt wordt, en je zult je product of dienst moeten blijven aanpassen en verbeteren. Dit is een proces dat nooit stopt, mocht je willen blijven groeien als bedrijf.
Dit klinkt allemaal wel heel leuk, maar wat moet ik dan doen? Het belangrijkste is het doen van een product market fit onderzoek. Hiermee kom je er achter waar jouw product of dienst in de markt past. Welke positie neemt het in in het bestaande landschap van vergelijkbare diensten en wie zijn jouw ideale buyer persona’s? En wie koopt het vooral niet? En het belangrijkste: wie wil er jou voor betalen?
Dit zijn ongelofelijk belangrijke aspecten in het behalen van succes! Je kunt nog zo’n geweldig product hebben, als je het aan de verkeerde doelgroep probeert te verkopen, dan is dat zonde van het geld, en zonde van de energie die je er in stopt.
Wil jij weten wie zit te springen om jouw product of dienst?